Boek een treinticket via de Bahn.de Bestpreissuche (voorheen Sparpreisfinder).
Door Duitsland
In dit voorbeeld vertrek je vanuit Enschede. De Bestpreissuche zal je al een route verstrekken die ongeveer van Enschede naar München voert. Als je om ongeveer 6:00 ’s ochtends vanaf Enschede vertrekt, lukt het je om tegen 17:00 in München te zijn.
Je reis zal, afhankelijk van of je op het hele of halve uur vertrekt, lopen over Münster of over Dortmund. Vanaf daar gaat het zuidoostwaarts door een aantal grote plaatsen. Pak zo veel mogelijk lange routes met ICE’s en doe niet leuk door Regionalbahnen te pakken. Denk jezelf ook geen geld te besparen door je alleen tot Regionalbahnen te beperken en daar met een ultragoedkoop weekend- of groepsticket op te reizen. Regionalbahnen sluiten allemaal niet lekker op elkaar aan en je verliest er te veel tijd mee.
Als je dus verschrikkelijk vroeg uit Enschede vertrekt, ben je tegen etenstijd in München. Dat is een kopstation, dus plan je overstap naar je volgende trein niet te krap. Je trein is lang en het deel waarin jij zit, staat waarschijnlijk ver van de kop van het spoor verwijderd. Je kunt niet anders dan helemaal naar de kop lopen om naar een ander spoor te komen. Iedereen rent, iedereen heeft haast.
In München kom je binnen op een spoor dat ofwel links of in het midden ligt. Je aansluitende trein naar Verona staat helemaal rechts. Bereik je dus de kop van het spoor, neus op 15:00 en rennen.
Heb je even de tijd, doe je dan tegoed aan wat te eten. Rechts achterin is een piepklein supermarktje. Voor je, in de vertrekhal, zijn verschillende Imbiss-stuben die warme snacks verkopen. Let op: vaak slap, klef, en te duur. Ligt er maar aan waar je van houdt. In de supermarkt is al het voedsel koud, maar voor drinken en wat crackers of nootjes ben je daar veel beter af.
Heb je onverhoopt de DB Reiseinfo nodig voor vragen over je ticket of wat: die zit links-achterin. Let op: wachttijd.
Via Oostenrijk naar Italië
De trein naar Verona staat dus helemaal rechts. Het is een wat oudere, Italiaanse trein. Zware klapdeuren, hoge instap, muffe lucht smalle gangetjes. Niet zo modern als de ICE waar je net uit kwam.
Let hier op je kaartje. Heb je iets dergelijks als een all-in-one ticket gekocht zoals een Interrail, dan kun je voor het traject bij Rosenheim nog een Aufpreis verwachten. Dat is een toeslag omdat het spooronderhoud daar zo duur is en die was in het verleden zo’n € 6,-. Deze Aufpreis wordt al vanaf München omgeroepen en de conducteurs komen langs om je erop te controleren. Je kunt hem in de trein contant betalen, wel met het schaamrood op je kaken natuurlijk, want dit wist je nu je dit gelezen hebt.
Met enige spoed tuf je nu zuidwaarts richting Kufstein, Rosenheim (grensstation), Europaviadukt, gevolgd door Innsbruck. Dat bereik je zo rond 19:00 in de avond. Je kunt er uitstappen, maar let erop dat de volgende treinen naar Verona niet allemaal doorrijden tot Italië. Ook zijn de snelle etens-opties rond Innsbruck Hbf karig. Er zit in de stationshal wel een ÖBB Reiseinfo, maar je leest al: die is van de ÖBB. Medewerkers doen lastig over vragen die betrekking hebben tot een DB-ticket. Dus wees gewaarschuwd.
Mocht je erg verlaat zijn en je trein rijdt niet door naar Italië, stap dan hier uit en zoek een Airbnb of hotel. Het hostel ligt erg ver van het treinstation en is ook per bus niet goed bereikbaar. De laatste stop van je trein is namelijk de Brennerpas / Brennero, en daar is geen hotel. Je moet je dan verlaten op de vrachtwagencabines en hun personeel, en ik geef geen garanties tot succes of een fijne nachtrust. Wordt het laat, blijf in Innsbruck en ga de volgende dag verder. Je kunt dan bij de Reiseinfo bedisselen of je vertraging (die je waarschijnlijk met de DB hebt opgelopen, niet de zorg van de ÖBB, maar blijf zeuren) kwijtgescholden kan worden en je een free pass krijgt voor het vervolg van je reis op deze nieuwe dag.
Vanaf hier zijn alle plaatsnamen aangegeven in Duits en Italiaans. Op magische wijze spreekt ook het personeel opeens vloeiend Duits, Italiaans en met wat geluk, voor als je het nodig hebt: Engels.
Verloopt alles voorspoedig, dan suis je tegen 21:00 Italië binnen. Je volgt de oostflank van het Sarntaler Hufseisen, de bergketen in die vorm, en je komt eerst langs alle aftakkingen die skigebieden herbergen. Reis je in de koude maanden van het jaar, dan zul je dit zien in de bergen skibagage die je medepassagiers de trein in en uit slepen. Vlak voor Bolzano houdt het op met de skigebieden en zit je in een heerlijk rustige, donkere trein, terwijl je aan je rechterhand op de bergen de lichtjes van de dorpen ziet…
Bolzano
Tegen 22:00 ben je in Bolzano. Dat is op zich een leuke plaats om te verblijven; ik zeg wel eens: best of both worlds, want je zit aan een mooie rivier en je hebt toch de almen en de hogere bergen binnen bereik met 3 kabelbanen. Bovendien ligt er vlak aan het station een leuk hostel dat op dat uur nog open is en schappelijke 1- en 4-persoonskamers heeft. Het heet gewoon Hostel Bolzano en als je het station uitkomt is het alsmaar rechts, tegenover het immense nieuwe busstation.
Hostel Bolzano
De éénpersoonskamers liggen prinsheerlijk koel aan de achterzijde van het gebouw, met uitzicht op een hofje met appartementen, restaurants, en onder je de patio van het hostel; je balkon deel je. Je kunt je rolluik naar beneden doen om je buren buiten te houden terwijl je je deur openhoudt. Voor avondkoelte en regenbuitjes is het balkon een heerlijke plek. Je kamer heeft een eigen badkamertje.
De vierpersoonskamers liggen aan de voorzijde en hebben uitzicht op de Rosengarten-bergketen in de verte, en dichterbij op het station en busstation. Overdags is het er heet, dus houd het rolluik dicht. ’s Nachts is het koel maar gehorig, treinen rangeren, drukte van het busstation (al heb ik er nog niet geslapen sinds dat aangelegd is). Houd je van nachtrust, bedissel dan met je kamergenoten dat het rolluik ’s nachts absoluut gesloten blijft. Hoe hoger je verdieping, hoe beter je zit.
Je kunt zelf koken in de keuken links achter de receptie. Je kunt voor € 10,- borg een locker in de koelkast bemachtigen, maar let erop dat als je vroeg vertrekt, er nog niemand bij de receptie is om je borg terug te geven. In de stad zitten wat kleine supermarktjes voor eten. Twee deuren rechts van het hostel (verder van het treinstation af) zit een Pakistaanse kruidenier. Vreemd voedsel maar superaardige man, stap er eens binnen. Verwacht niet dat hij je verstaat, maar met wat Engels en handen- en voetenwerk raadt hij je vaak wel wat lekkers te eten en drinken aan. Nog verder in diezelfde rij, op de hoek, zit een shoarmazaak, maar dat zijn oplichters. Ze rekenen je gerust een paar euro meer voor zelf bedachte extra’s.
De volgende dag kun je vanaf 7:30 ontbijten, maar als je het netjes aangeeft eerder weg te willen dan leggen ze een rijkelijk gevuld ontbijtzakje voor je klaar beneden in de kantine-kelder. Daarna kun je met de trein (dezelfde als vorige avond) door naar Verona.
Verona
Rijd je door naar Verona, wat ik persoonlijk nog niet op dat nachtelijke uur gedaan heb, dan zul je daar tegen twaalven aankomen. Ik kan je niet garanderen dat er dan nog een hostel is, dat je binnenlaat. Zo wel, dan ben je één stap verder gekomen dan ik.
Kom je in de middag in Verona aan (dus na een overnachting in Innsbruck, of Bolzano) dan kun je gelijk door op de Frecciarossa naar Venetië. Die brengt je tot helemaal in de stad op het water.
Kroatië (tijdelijke beschrijving)
Wil je vanaf daar nog naar Kroatië, lees dan het stappenplan daarvoor door. Totdat die bestaat, hier de samenvatting: als je voor 16:00 in Venetië bent, pak dan de busboot naar de terminal San Basilio. Vanaf daar vertrekt een veerboot naar Pula rond 17:00. Omdat je Europa verlaat moet je je bagage inchecken zoals in een vliegtuig. Een VIP-ticket is niet heel veel duurder en biedt je priority boarding en een ruime zitplaats met optie je tas bij je te houden en vrij rond te lopen. De stewards spreken nauwelijks Engels. Je komt ongeveer om 21:00 in Pula aan.